שלום וברכה,
אני בכלל בת נוער, שצריכה עזרה…
פתחתי את המייל של המשפחה וראיתי מייל ממך,
אולי תוכל לעזור לי..
לצערי היינו השבוע בצימר עם אינטרנט פרוץ,
ואע"פ שאני בחורה שמורה וחזקה אין אדם שהיצר לא מכשיל אותו…
ולצערי ראיתי כל מיני סירטונים מלאי טומאה,
זה טורד את מנוחתי ואני לא יודעת מה לעשות…
אני מרגישה שאני רוצה לאתחל את המח שלי,
לשכוח את כל מה שראיתי ולהמשיך לחיות נורמלי.
יש לך עצה בשבילי?
תודה רבה מראש!! וכמובן שאני מבקשת לשמור על חיסיון…
שלום רב,
אכן מצער לשמוע.
זה לא הצד החזק שלי… אבל אתן מענה כלשהו ואולי יהודים טובים יוסיפו בתגובות.
אבל אני מזהיר אותך מראש שכל תגובה שלא באה לך טוב אל תתייחסי אליה ותצמדי לעקרונות שכתבתי.
- אל תנסי לשכוח- כי כך זוכרים! תרפי מזה. זה היה. חבל שהיה וזהו. זה טוב שתזכרי את זה לפעם הבאה שתדעי שזה בכלל עושה לך רע לנשמה ולנפש.
- היצר הרע רוצה שעשכשיו גם תהי שבורה מזה. אל תתני לו את העונג!
- תתקני את זה באמצעות מעשים טובים! אין כמו לעשות מעשים טובים לקרוא תהילים להתפלל יותר טוב כדי לטהר את הנפש והנשמה!
- כל מה שראית לא משקף את המציאות בגרם! הכל מפוברק למטרות מסחריות! (אף אחד לא עושה את זה מתוך גמילות חסדים, מישהו צריך לשלם על האתר… ומישהו צריך להסכים לזה מסיבה מסויימת…) ואם תפנימי את זה, תביני שזה לא אמור להזיז לך בעתיד! (אלא אם זה הרגל)
תודה על זיכוי הרבים!
עכשיו אנשים תמימים יכולים לראות בחוש את הבעיות שמדברים עליהם!
לגלות עוד מהאתר הרב יעקב שקולניק - יועץ נישואין
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
47 Responses
ליבי אתך! אבל עצם הפניה שלך מראה עד כמה את אמיצה להתמודד ואם בל זאת, לאחר תשובה שקיבלת ולאחר כמה ימים עדיין קשה לך הנושא ואת מרגישה מועקה, פני לעזרה מקצועית (אולי על ידי ארגוני לב שומע וכדומה), זכרי שהמודה בקושי הוא האמיץ! בהצלחה!
ו……………………..
7 דקות בקו הצניעות צדיקים אמרו יהודי שלם בבית חצי יהודי בדרך והעצה לזה לעשות גדרים וסייגים
אם יש לך גישה לאינטרנט אפילו מוגן ואוהבת לגלוש תגדרי את עצמך לא לחקור בכל הדברים שסביב הנושא …..אם קשה לך תכניסי את הסקרנות בדברים אחרים כגון גרפיקה מניות וכולי
אין יותר טוב מלהשיח את לבך להורים אל תפחדי
תשובה מדויקת וחכמה, כל מילה בסלע. ממליצה לך לקחת אותה היטב היטב לתשומת ליבך!
מה שחשוב זה לקחת אחריות על מה 'שנעשה', ולא לקחת אשמה על מה 'שקרה'.
אצל הקב"ה אדם אחראי רק לבחירות שלו, ולא להשלכות שהופיעו מאוחר יותר.
תשובה מועילה לכל דבר, אך המוח זוכר דברים שאנו נותנים לו משמעות מיוחדת.
במידה וזה לא נעלם, מומלץ לדבר עם ההורים או אדם מבוגר אחר ש'את סומכת עליו' כי גם הם יכולים לעזור, אבל בעיקר בגלל שהמוח נוטה לגרום לנו לזכור, משהו שרק אנחנו יודעים. והשיתןף, לדבר את זה, אפילו באופן כללי, עם אדם שמבין, גם משחרר את זה.
כאמור איננו זוכרים היום את כל מה שראינו כילדים, והמוח יכול לשכוח דברים. אבל המטרה כאן היא לא לשכוח ולאפס את התמונה, אלא לנטרל את ההרגשה שהגיע יחד עם התמונה, ואז גם התמונה יכולה להישכח.
והדרך לאפס את המשמעות היא
א. ברמה האישית, לא לתת לזה נופך יותר ממה שזה. וזה היה משהו חד פעמי, בנסיבות מיוחדות, במצב מיוחד, וכדומה., לא לנסות לשכוח, או 'לא לשכוח', אלא לתת לנהר לזרום, לא לעצור את הנהר, ולא להיסחף איתה. להמשיך את החיים כמו קודם כמה שיותר טבעי. (לא לקחת על עצמך "קבלות טובות חדשניות" – או כל שינוי פורץ דרך שמעיד ש"היה כאן משהו", ) אפשר לעסוק במעשים טובים ותפילה, כמו תמיד, עם מעט הדגשה. להתחרט על המקום (הקטן ) שהיה בשליטה שלך, ולקבל החלטה טובה להבא. ולשכוח.
ב. ברמה החוויתית. כמו שכתב הרב יעקב, להבין שכל מה שרואים, זו אשליה, הצגה, שלא מחוברת למציאות. וכמו שמקרינים תמונה בחדר חצי חשוך, על קיר לבן, ורואים את התמונה בצבע מלא, ואז מוציאים את השקע מה'מקרן', והקיר שוב לבן, כי לא היה כלום. ככה גם פה, אין משהו אמיתי, זה בסך הוכל צבעים, ולא היה באמת משהו, וגם עכשיו אין כלום.
אין כלום כי לא היה כלום : )
תודה רבה!!! עזרתם מאוד!!! סקרנות גרידא: יש לך מקור לגבי זה שהקב"ה מייחס אלינו רק את הבחירות? אם אדם עשה מעשה אסור וזה גרם לו לדרדור, הכל באשמתו!!! כמו שכתוב: "מצוה גוררת ומצוה ועברה גוררת עבירה". מה המקור לדבריך?
כנ"ל –
וכמו שמקרינים תמונה בחדר חצי חשוך………
כשיש חושך בחדר, (עצבות, אשמה,) נראים התמונות על הקיר צבעוניות וגדולות, אבל כשמדליקים את האור (שמחה, מצוות, חסד, טבע זרימת חיים,) , הכול נעלם. המצב הטבעי של אדם הוא אור!
ולשמחתנו, יש הרבה דרכים להדליק אותו!!
ישר כח כולכם!!!!!!
חיזקתם וריגשתם אותי…
איזה נס שיש לנו תורה, ויש לנו אנשים טובים לשאול…
מעריכה מאוד!!!
קודם כל אני מצדיע לך, יעקב, על שלא ענית לה תשובה בסגנון של "מה את בתור רווקה נדחפת למאגר חומר של ייעוץ נישואין…" כי היא נסערת בגלל חוייה שהיא חוותה, והרגישה (ובצדק…) שאתה יכול לעזור לה. ואכן, התשובה שענית לה בצירוף ההצעה שלך שיהודים טובים יוסיפו תגובות וכמובן התגובות עצמן אומרות הכל ואין ממש צורך בתוספת התגובה שלי.
ולאותה בת נוער אני מצטט את דברי ר' נחמן מברסלב על הפסוק (כמדומני בפרשת וילך) שאמר ד' למשה רבינו: הנך שוכב עם אבותיך וקם העם הזה וזנה אחרי אלוהי נכר הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו ועזבני וכו' ושואל ר' נחמן: למה "וקם" היה צריך להיות כתוב "ונפל" ?
ועונה, שאחרי החטא יכול האדם להגיע למדרגה גבוהה יותר מלפני החטא. ולכן , אסור לאדם ליפול ליאוש בגלל חטאים שעשה כי דווקא בגלל החטא הוא יכול להגיע למדרגה רוחנית גבוהה יותר.
כמובן שאין הדברים אמורים למי שלא חטא שכביכול ח"ו כדאי לו לחטוא כדי להשיג מדרגה גבוהה אלא רק אחרי החטא שלא ליפול ליאוש.
נכון אני לא משתייך לדרכו של רבי נחמן, ויתכן שחלק ממתנגדיו משתמשים במאמר הנ"ל לאותה כוונה שבאתי לשלול, אבל למרות זאת ברור לי שלא זו היתה כוונתו, ועם כל המלחמות שיש לנו מול שונאי הדת אפשר להניח בצד את הויכוחים הפנימיים בדרכי עבודת ד' ולקיים את מאמר דוד המלך בתהלים "מכל מלמדי השכלתי"
מייחל להצלחתך הרחנית והנפשית
רפאל
אומרים שרוב הדברים שברסלב אומרים רבינו אמר אנחנו אומרים משה רבינו אמר( למעט דברים שחולקים עליו ועל החסידות)
כמי שבקי למדי בספרי ברסלב – החידוש הזה אינו מבית מדרשו של רבי נחמן מברסלב. אולי סלונים או קוצק. (כך שתת הדיון וההערה העוקצנית אינה במקום תרתי משמע.
בהמשך למה שרפאל כתב, זה לא חידוש רק של רבי נחמן, זה כתוב כבר באוה"ח הקדוש פרשת בא, שיש כלל בבריאה שאין אפשרות להגיע למדרגה רוחנית, אם לא נפלו למדרגת הטומאה שכנגדה, אולם לפני מתן תורה אין אפשרות שיהודי יכנס לשער החמישים של הטומאה, וייצא ממנו, וע"כ עם ישראל ברחו ממצרים ("ולא יכלו להתמהמה") כשהיו ב-מט' שערי טומאה רגע לפני שער ה-נ' , כי אם היו נכנסים לשער ה-נ' לא היו נגאלים לעולם!!
אולם כיוון שכך גם לא יכלו עם ישראל להיכנס לשער ה-נ' של הקדושה וא"כ א"א להגיע לתיקון השלם ולביאת משיח צדקנו,
אולם כותב האוה"ח שבדור עיקבתא דמשיחא בזכות התורה ייכנסו בני ישראל לשער ה-נ' של הטומאה, וייצאו ממנו על ידיה, ורק על ידי כך יוכלו להיכנס בשער ה-נ' של הקדושה ותבוא הגאולה.
ומעתה (זה חידוד של רבותינו מאורי החסידות) אנחנו מצד עצמנו אסור לנו ואנחנו לא יכולים להיכנס בכוונה לשער ה-נ' של הטומאה, (מי שייעשה זאת בכוונה חוץ מהאיסור שעבר והעונש שיקבל על כך, ייתכן ולא יצליח אח"כ לצאת, כי לא תיהיה לו סייעתא דשמיא "האומר אחטא ואשוב" וכו' ), אולם היצה"ר בטפשותו מפיל אותנו לעומק הטומאה, ורק על ידי כך אנחנו יכולים להגיע לדרגות רוחניות גבוהות יותר שלא יכלנו להשיג, בבחינת "כל מה שאדם (יצה"ר) עושה לעצמו הוא עושה", משום שרק כך תוכל לבוא הגאולה,
אולם הרי כידוע היצה"ר לא כזה טיפש, אז מדוע הוא עושה את זה? כי הוא בונה עלינו שלאחר החטא הקשה נתייאש, ונמשיך לרדת, ולכן הוא מוכן לקחת את הסיכון, אבל אנחנו שיודעים יסוד זה נחלץ חושים ונאזור כוחונתעלה לדרגות רוחניות שלא חשבנו שאנחנו יכולים להשיג, ודווקא מתוך הנפילה.
אני חושב שקצת הסברתי את מה שהרב יעקב כתב בקצרה בנקודה השניה, וכן תוספת לדברי הרב רפאל.
אסיים בברכה שה' יתן לך כוח להתגבר ולהתעלות מעל הכל, ולהגיע לדרגות הרבה יותר גבוהות בעבודת ה' דווקא אחרי כל מה שקרה.
בהצלחה!!!
אכן רבי נחמן בעצמו אמר שהוא כלי חדש מלא ישן
הכוונה היא שהוא לא המציא שום דבר מעצמו אלא רק הנגיש וחידד לנו דברים.
זה בכללי מעניין לי, בתור סופר אקסטרה אולטרה ליטאית,
לשמוע דברים שחשבתי שהם חסידות- מפי גדולי ורבני ליטא…
הרב פינקוס מדבר על הנושא הזה הרבה…
אכן, 70 דברים לה, אבל תורה אחת היא…
ברוך השם הגיעו ימות המשיח כולם מדברים חסידות
*דרכים לה
מחילה אבל כולם חיים פה בסרט עמוק עמוק עמוק!!!!!!!
אם ימות המשיח זה שכולם מדברים חסידות אז המצב קשה, נורא ואיום!!!
ונתעלם מהעניין שהתורה כולה נמסרה למ"ר, וגדולי ישראל בסך הכל מגיעים לדבריו מכיוונים שונים… אם תעז לאמר שרב שמשון פינקוס מדבר חסידות אני באמת מפחד בשבילך, כי הוא היה אבי אבות הליטאים.
מחילה,
התורה עברה מדור לדור אלפיים שנה עד שבאה החסידות,
וכבודה מונח ,
אבל למחוק את כל דורות התנאים והאמוראים שהעבירו את התורה דור לדור במסורת קודש כי החסידות באה לעולם- זו כפירה מוחלטת. זה כמו להגיד שהעולם נברא מפיצוץ.
החסידות היא תנועה חדשה בעבודת השם, ויש לה מעלות עצומות. אבל למחוק את ההסטוריה היהודית, למחוק את גדולי העולם הליטאים זו פשוט בדיחה לא מצחיקה. להעז לאמר שדרכו של הגאון מוילנא נמחקת, שמורשתו של הבריסעקר רב, של החפץ החיים- כי החסידות הגיעה- זה פשוט בדיחה. בדיחה אבל אני בטוח שיתבעו אותי בשמיים אם לא אתקומם על כך בקול.
המסורת של ליטא עוברת כבר אלפיים שנה דור אחר דור. החסידות חידשה דרך. חידשה. חידוש- חדש- משהו שלא היה פעם- פעם היה משהו אחר- העניין הובן?
פעם. לא . היתה. חסידות. הבעש"ט הק' הקים אותה לאותו דור שהיה ירוד שלא באשמתו.
להגיד עכשיו שימות המשיח שכולם מדברים חסידות?
ידידי, הרוב המוחלט פה בארץ הוא ליטאי, ולא בכדי בכלל.
אני לא נגד חסידות, אני נגד שטויות. הבעש"ט היה קדוש עליון, ואין ספק שאם הוא חידש דרך בעבודת השם- זהו הדבר הנכון לחסידים.אבל אין לשכוח- זו תנועה חדשה. משהו שלא היה קיים. הדרך המסורתית והעיקרית היא לא חסידות. היא לא. בגמרא לא כתוב חסידות, בזוהר לא כתוב חסידות. באלשי"ך לא כתוב חסידות. זה שיש ספרי חסידות חדשים זה נהדר ומקסים, אבל בל נשכח כי החסידות היא לא הדרך הראשית. היא לא מסורת ממשה רבינו עד לדורנו אנו. משום מה אנשים שכחו את העניין הזה.
ולדוגמא הכי קטנה- על מצבתו של רבי יוחנן בן זכאי- בטבריה, כתובה משנת חייו:"אם למדת תורה הרבה אל תחזיק תורה לעצמך, כי לכך נוצרת". אני חושב שפה אחד כולם יסכימו איתי שאמרה חזקה כזו היא ההפך מהחסידות, שנוטה ללטף כל מעשה של יהודי וליקר אותה. להזכיר לכולם מתי נחתמה הגמרא?
שוב, בל נשכח מהי הדרך הראשית, העוברת במסורת- ומהי הדרך המסתעפת ממנה.
ואגב- אין בכך כל רע, בהקדמה למסילת ישרים אם אני לא טועה- כתוב שכל אדם יבחר את הדרך לעבודת ה' שליבו נוטה אליה…
אין שום בעיה, רק צריך לסדר קצת את הראש..
אדם נוטה לבנות את העולם סביבו- דרכו, רצונותיו ושאיפותיו. צריך לזכור- העולם לא מסתובב סביבך וסביב הקהילה שלך. תהיה שלם עם הדרך שלך- אבל אל תעווט את כל המפה.
מחילה עם פגעתי או הכעסתי. לא היתה שום כוונה בכך. כל טוב!!
חייבת להגיב.
1. תבדוק נתונים יבשים – הליטאים הם ממש לא הרב!
2. את כל הברבורים שלמעלה כתבת לפני שפתחת איזשהו ספר של הבעש"ט / ר' נחמן או כל חסידות אמיתית אחרת (לא כולל חב"ד – למי שחשב)
נ.ב. אני ספרדיה טהורה שהתחנכה במוסדות ה'אליטה של הליטאים' – ובכל אופן באופיי אוהבת להגיע לחקר האמת (גם מעבר למה שרוצים ללמד אותי) [ומוכנה לשלם על האמת גם מחירים כבדים וד"ל]
יש פה כל כך הרבה זלזול, ביהודים, בגדולי תורה, בעבודת השמים.
גם כשחולקים אפשר להריח מהכתיבה אם יש יראת שמים ויש כבוד ליהודי אחר באשר הוא יהודי עובדת השם השם אחר.
ולא, לא כתבת ככה.
שלום למתנגד
אכמ"ל בעניין שנגעת,הוא כלל לא רלוונטי כי גם אתה מסתכל על הדברים רק מהמשבצת שלך,ולא בצורה אובייקטיבית,(רק תאר לך שהיית נולד למשפחה חסידית היית מדבר אחרת…..)
אבל לגופו של עניין,כל האלו שדיברו פה חסידות רק חיזקו את המדוברת ואתה בא ….לבנתיים רק לשבור את רוחה,שהרעיונות שנתנו פה הם לא ….,
אדרבה חזק את רוחה לפי שיטתך "שיטת הליטאים והמסורת ממשה רבינו"
סטיתם מהנושא …..
הדו שיח הזה, פורה ומעניין מאד!
נבקש מר' יעקב שיפתח לנו דף מיוחד לכך, יש לי גם מה להוסיף
לא יצאתי נגד הנ"ל אם שמת לב,
וסביר להניח שגם אם הייתי חסידי הייתי מדבר כך.
כי במקומות שאני המעט ולא הרוב, אני יודע זאת מצויין ולא מכחיש.
לא יצאתי חלילה נגד החסידות,
ממליץ בחום לקרוא את דברי שנית.
שוב, לא הייתי מספיק ברור.
לא באתי לשבור את רוח החסידות,
לא באתי לשבור שום דבר,
יצאתי נגד המשפט: ימות המשיח, כולם מדברים חסידות.
אולי הפשרה לויכוח הנ"ל היא :ימות המשיח. "כולם מדברים עבודת ה'" כי רבי נחמן וגדולי החסידות וגם הרב פינקוס והחפץ חיים וכל גדולי ישראל שבכל הדורות מדברים על עבודת ה'.
ובאותו ענין של הנפילה של הבת ששאלה.
כבר בתחילת התורה , בתחילת בריאת העולם הקב"ה בעצמו אמר לקין: "למה נפלו פניך, הלא אם תיטיב שאת…" שהכוונה היא שתמיד אפשר לתקן, ולא ליפול מנפילות אלא להתרומם מהן. (במקרה של קין הוא לא קיבל את הדברים ונפל יותר, ולא זכה לתיקון מיידי)
אז החסידות לא חידשה תורה חדשה ח"ו, וגם לא הגדולים הליטאים, כולם מחדדים את מה שהתורה הקדושה אומרת ואת רצון ה', ובעומק אין הבדלים אמיתיים, כי האמת היא לעבוד את ה' בשמחה.
וגם את זה לא חידשה החסידות זה כבר כתוב בתורה: "תחת אשר לא עבדת את ה' …בשמחה" ובתהילים: "עיבדו את ה' בשמחה"
ואם שוקעים בעצבות גם אם זה על מעשים רעים שעשינו זה לא מה שה' רוצה.
ה' רוצה שנצטער על החטא ונתחרט ולא נשוב לעשותו ואז כאשר זה מאהבה ולא רק מפחד העונש, לא רק שהחטא נמחק אלא זדונות נהפכו לזכויות ולכן כמו שכתבו פה מגיעה העליה שאחרי הנפילה.
החסידות אכן מדברת על זה הרבה וגם הגדולים הליטאים.
לכן כדאי לצאת מהמקובעות ולקבל מכולם את הטוב והנפלא בכך שאנו יהודים.
לכבוד הנ"ל שליט"א
קח את הדברים יותר בקלילות ….
תתקן את המישפט "ימות המשיח כולם מדברים בשפה של חיזוק ואופטימיות…."
וכימדומני שכמעט כל רעיון בעבודת השם אם תדבר עם איש אופטימי מוסרי … הוא יראה לך מקור לזה [למה שאתה קורא שפה מלטפת שמעריכה כל פרט קטן.וכו'..]
ואת אותו רעיון בערך תוכל לישמוע גם ממקורות חסידיים
בקיצור האם לדעתך בתקופתנו היום -יש באמת הבדלים דרמטיים בין הדרכים בעבודת השם????!!!
אם תיקח ליטאי אמיתי וחסיד אמיתי- כן. ההבדלים הם דרמטים ביותר.
באורח חיים, בהשקפה, בספרי הקודש שיש לכל אחד בארון ספרים.
כמובן שהיום יש הרבה ש'רוקדים על כל החתונות', ולא חיים פה ולא שם…
אבל בוודאי ובוודאי!!!!!
בתור ליטאי שיש לו חברים חסידים מכל רחבי הקשת: גור, סלונים, סערט וויזניץ ועוד, אני יכול להגיד לך שאם תתבונן על שני העולמות הללו תמצא אותם שונים והפוכים זה מזה.
אוקיי הגזמתם!!
כולנו יהודים בני עם אחד. מה טוב בכל הדגשים המיותרים על מגזרים, והרגשת הנעלות והזילזול במי שלא כמוני???
הי לבת הנוער, קראתי את מה שכתבת ובדכ אני לא כותבת בתגובות אני רק עוברת עליהם אבל אני מרגישה שאני חייבת להגיב לך,
אני ברוך ד' נשואה עם ילדים וחיה ברוך ד' חיים מלאי תורה וסיפוק.
שהייתי בגיל נערות גם כן נפלתי למקום שלא ידעתי שקיים ולא ידעתי כמה רע הוא ולא היה לי אומץ ללכת ולבקש עזרה או לפנות למישהו מבוגר, האשמה ודחף הסקרנות הוריד אותי לשעול תחתיה והכל בגלל בושה ואשמה!!
ברוך ד' הגיע שלב (אחרי הרבה זמן יחסית) שפשוט ירקתי את העצמי מגישה לאינטרנט בגלל מצב רגשי מזעזע והגעתי למקום טוב.
אשריך אשריך שיש לך אומץ ללכת למבוגרים ממך ולשאול לעצתם… אני מצדיעה לך.
תאספי את עצמך, התרחקי מכל המחשבות, האשמות והחרטה והתקדמי למקום של לעשות טוב ולעלות בדברים רוחניים זה מה שירוקן לך את הלב מהרגשות רעות.
בהצלחה רבה!!!!
בנתונים יבשים הליטאים הם הרוב בהחלט.
תחפשי רישומים של כמות המצביעים של דגל לעומת אגודה.
וזה משעשע מאוד איך כל צד נפגע ופשוט מגיב מהרורי ליבו.
אף אחד לא יצא נגד שיטה מסוימת או מגזר מסויים. בסך הכל נגד משפט שאני בטוח שנכתב בציניות או לא ברצינות. יש 12 שבטים, וכל שבט עבודת השם שלו שונה. התורה היא אותה תורה, ונמסרה היא בידנו ללמוד בה.
אלופים!!
איך הצלחתם מנושא השאלה להגיע לפוליטיקה??????
יש מקור למה שנכתב כאן 'ימות המשיח כולם מדברים חסידות' ע"פ הסיפור המקובל מהבעש"ט (שכבודו מסכים שהוא היה קדוש עליון) ששאל אימתי קאתי מר ונענה 'לכשיפוצו מעיינותך חוצה', אז כך שלפחות בעיני חסיד יש לזה משמעות וזה לא שטויות.
דבר נוסף, לא ברור לי הדיון מי הרוב בהקשר למה יותר נכון או מי יותר צודק, (אם בכלל יש כזה דיון) לא נעים להזכיר אבל רוב עם ישראל אינו שומר תורה ומצוות כלל, ואף אחד לא מעלה בדעתו שיש בזה קשר לצדקת דרכינו. אגב, לכאורה לפני שלושים שנה החסידים היו כאן רוב, אז האם המשמעות היא שבזמנו החסידות היתה דרך יותר נכונה / יותר מתאימה והיום פחות? (גם גדולי ישראל הם מיעוט בקרב הציבור..)
אני לא מתיימר להבין לעומק את השיטות שיסודותיהם בהררי קודש, אמת שהחסידות חידשה דרך, אבל נעשה כאן נסיון לומר שיש את המסורת ויש גם את החסידות שהיא כביכול שונה מהמסורת. גם בזוהר הקדוש שכתב רשב"י וחבורתו נתגלו סודות חדשים בעומק פנימיות התורה שלא היו גלויים לכאורה לפני כן. והנסיון כאן להציג את החסידות כמשהו של חידוש לדור ירוד שהיה בזמנו הוא חוטא לאמת.
אגב הציטוט ממצבתו של ריב"ז .ציטוטים ממשניות וממאמרי חז"ל אפשר לצטט לכל הכיוונים כפי הידוע.
ציטוט קצר מהתשובה של הנושא העיקרי
"אל תנסי לשכוח- כי כך זוכרים! תרפי מזה. זה היה. חבל שהיה וזהו. זה טוב שתזכרי את זה לפעם הבאה שתדעי שזה בכלל עושה לך רע לנשמה ולנפש.
הרחבת הסבר הדברים אם יש צורך …
כשהבן אדם נידרך וחרד מהחשש הפנימי להזכר ממה שהוא לא רוצה להזכר-
זה מה שגורם למח להזכר בזה
– ברמה העקרונית ההלכתית אין שום בעייה אם המחשבה עולה בראש מאליה
כשהבן אדם לא מפעיל בחירה מכוונת על מנת להזכר!!! …
-אבל באדם יכול להיות נטייה פנימית לחפש להרגיש בטוח ורגוע שהתמונות האלו בטוח לא יצופו בראש …
ולכן עלי לתת מענה מסויים פנימי[נימוק פנימי חזק….] להיות רגוע שבטוח זה לא יגיע….[והנימוק הפנימי הזה לא קיים בצורה מודעת ומורגשת …אלא זה קורה לבד לחלוטין…ולא ע"י הבחירה של האדם]
וזה ההטעייה הגדולה …כי הגישה הפנימית אמורה להיות אני לא מחפש להיות רגוע ולחוות רוגע שבטוח שזה לא יגיע
אלא להיפך אני אדיש לחלוטין כיפשוטו כאילו אף פעם לא ראיתי כלום וזה לא קשור אלי ביכלל !!!!…[בין אם זה יעלה בראש לפעמים ..ובין אם זה לא יעלה..]
ולהמשיך בשיגרת החיים כי כך ההתנהלות הראוייה והנכונה!!
הכל מה שכתוב אצת ויציב גם גדולי החסידים וגם גדולי הליטאים מסכימים שכל פעולה קטנה שיהודי עושה חשוב בשמים 2 דוגמאות הגמ' כותבת איזה כפרת עונות המכניס ידו לכיס להוציא חצי מנה והוציא מנה הציטוט לא מדוייק אני מאמין שהקוראים הת"ח יביאו במדוייק. ציטוט שני המקדש את האשה ע"מ שאני צדיק אפי' שהוא רשע שמא הרור תשובה בלבו. ויש עוד המון מאמרים בש"ס ואכהמ"ל ברור שכל פעולה קטנה נרשם בשמים ואין זה המצאה של החסידות. יש סיפור מפורסם מהרבנית של הגר"א שאספה כסף לצדקה יחד עם חברתה, לאחר פטירתה היא הגיעה בחולם לחברתה וסיפרה לה איזה שכר קבלה משום שעלתה כמה מדרגות לבקש צדקה וחברתה לא עלתה איתה. אז באמת חשוב להעריך כל דבר קטן כגדול ואין זו סתירה שבן אדם חטא. ברור שחייבים לחזור בתשובה אבל אין המצוות והמעשים טובים נעלמים ונמחקים (למעט בין אדם לחבירו) אדרבה שבע יפול צדיק וקם, לכן אפי' יהודי שהגיע לאן שהגיע תמיד תמיד יש לו חתירה מתחת כבא הכבוד לחזור לבוראינו האב הרחמן ע"כ לנערה שמבקשת חיזוק.
כמה מילים למתנגד שייצר כביכול שהגר"א ותלמידיו הם בעצם המקור והחסידות זה משהו חדש שלא נמצא בש"ס אז קודם כל נסביר מה זה חסידות בקצרה החסידות על רגל אחת בכל דרכיך דעהו אפי' כשאתה עוסק בחיי עולם תזכור מהבורא עולם כש"כ וכש"כ כשעובדים את השי"ת לעשותו לשמו יתברך ללא פניות . כמובן שזה המון המון מדרגות ואף אחד לא מתחיל מלמעלה כמשנה שבאבות שמתוך שלא לשמהבא לשמה. ובעצם במילה אחד לחיות עם השם להיות תמיד מחובר אליו וזה תכלית בריאת האדם. והתורה היא מראה לנו את הדרך היא המראה מקום איך להגיע לתכלית זו. וברור שלא רק לימוד התורה אלא כל המצוות שכתוב בתורה הוא דרך לאלוקים חיים מלך עולם ברור שלימוד התורה הוא האמצעית שהכי מקרב ומדבק את היהודי לה' אבל יהודי חייב לקיים את כל התורה כולה וכל מצווה בזמנו ואין אפשרות לוותר אפ' על קיצה של יוד
וכל זה כתוב בפסוק מה ה' שואל מעמך כי אם ליראה וכו' שיהודי תמיד יחיה עם השי"ת וכן בכתוב ואתם הדבקים בה' אלוקים חיים כולכם היום ועוד ועוד
לסיכום דרך הבעש"ט גם הגר"א מוילנא ידע מזה וגם הגר"א היה דבוק בהקב"ה 24/7 וכן כל גדולי הדור מכל החוגים. דרך הבעש"ט הגיע להנחיל את הדרך לכל העמך והפשוטי עם ואלו שעדיין רחוקים ממדריגה זו. וזה בעיקר החידוש שהבעש"ט הביא לעולם ועם זה ניתן להבין את הנאמר לעיל שיפוצו מעינותייך חוצה שכל יהודי באשר הוא יהיה דבוק בהשי"ת אוטומטי יהיה רק מצוות ומעש"ט ואהבת ישראל ואחדות שזה מביא גאולה לעולם ושהשי"ת יעזור שנזכב בקרוב במהרה בימינו אמן
(הכותב הוא יהודי שרוצה לעשות טוב לכן הנוסח וכו' נכתב בצורה זו) יש עוד המון להאריך גם בנושא של אמונה ובטחון שזה בעצם הדבקות וכמו שהגמ' אומרת בא חבקוק והעמידון על אחת צדיק באמנתו יחיה.
לא נוהגת להגיב בד"כ
אך חשוב לי להמליץ לך בחום, נערה יקרה,
לקנות בפלדהיים חוברת דקיקה של הרב שלמה הופמן (עולה 5 ש"ח!)
בעניין ההתמודדות עם החטא
תקראי כל מילה
נכס לכל החיים!
מתפללת לטובתך האמיתית תמיד
לבת ישראל החשובה
כל ההתעסקות מסביב לעבר זה מעשה היצר ותחבולתיו
מה שהיה היה
בדיל ויעבור
תני למחשבה לשוטט ואל תתייחסי לזה
יחד עם המחשבות תאמינו שאת טהורה וקדושה חביבה וטובה בעיני ה'
כמאמר הכתוב אהבתי אתכם אמר ה'
היצר רוצה שתחשבי על זה אל תתייחסי למחשבות
נערה יקרה ונוגעת ללב!
רוצה לשתף אותך, שבתור נערה (כבת 17) נסחפתי לקריאה של חומר. (כתוב. לא טכנולוגיה). 2 ספרים גרועים שאין לי מושג איך התגלגלו ליידי. מה אומר ומה אדבר? יסוריי הנפש שעברתי סביב הדבר הזה היו בלתי אפשריים.
לי אישית לא היה מצב לשתף את הוריי וגם לא אף אחד. הרגשתי זוועה. הייתי ילדה טובה מבית טוב. מדריכה בסמינר… 🙂 היה לי 'בעיקרון' חוט שידרה רוחני והפער הזה פשוט גרם לי להתקפי חרדה…
למה אני משתפת בכל זה? קודם כל לחזק אותך ולספר לך שאת לא היחידה… היום במקצועי אני מטפלת רגשית (M.A) ופוגשת בנערות מתמודדות ויודעת כמה קל ליפול וכמה מורכב ולא פשוט לקום. המחשבות מאד מציפות, אבל אי"ה עם הזמן זה ישכח. צדקו אלה שכתבו שלא כדאי להילחם בזה. מחשבה באה, מחשבה חולפת. זה יעבור! עם הזמן, יצלול בתהום הנשיה. כדי לטהר את המחשבה כדאי לקרוא סיפורי צדיקים. (מקווה שלא מעוררת את המתנגד 🙂
איתך מאד! בטוחה בך שתגדלי מזה מחוזקת!
תודה לכולכם!!!
מי כעמך ישראל
ריגשתם מאוד!!
ה' ישלם שכרכם.
בת ישראל יקרה ואהובה!!!!
עבירה זה מלש' עבר,
חלק מהתחכום של היצה"ר זה להפיל אותנו שוב ושוב בעבירה ע"י זה שהוא נותן לנו להתקשקש ולשקוע בבוץ שנקרא עבר-
תברחי מהבוץ הזה הכי מהר שיש….!
היה?- נגמר!!!
תעברי הלאה…,
מקסימום- תלמדי להבא,
וסתם המלצה מלב חם ואוהב,
לעולם אל תכניסי את עצמך לידי נסיון וככה לא יהיה לך אופציה האם לעמוד בו או לא…
זאת אומרת:
אם את יודעת שיש בצימר כזה דבר –
את לא נכנסת אליו
עד שמתנקים אותו\ מעלימים את השלט…
ועל זה הדרך-
כי ברגע שנכנסים לזה- זה כמעט דבר שא"א לעמוד בו…
מעריכה אותך על האומץ והכנות
ומאחלת לך חיים מלאים במשמעות וקרבת אלוקים!
המילים הנ"ל "עבירה מלשון עבר"
הם מאוד מאוד חזקים
ובעצם הרעיון כתוב מפורש בתורה
שה' שאל לקין
למה חרה לך ולמה נפלו פניך
אם תטיב וגו' כלומר להבא
ורבי נחמן מברסלב אמר
שאם היה עובר 1000 פעמים על כל איסורי התורה רח"ל
גם היה מתחזק ומתחיל מחדש לעבוד את ה'
פשוט תהיי עסוקה
דברים שיענינו אות ויקחו לך את תשומת הלב
חוגים, מבחנים, מלאכת יד, קורס מקצועי, התנדבות
ככה זה א"א לחשוב שתי מחשבות שונו באותו זמן..
ואת נורמלית, ועם נפש בריאה וסקרנית, זה העולם שהשתגע ומציע דברים שפלים.
להרים ראש, לחייך, להמשיך קדימה בסיעתא דשמיא.
צדיקה אחת
גאה בך ששתפת ברגשותיך ובטוחה שאחרי כל התגובות שקבלת הרבה יותר רגוע לך
הפחד הכי גדול שלנו הוא להיות לבד בסיטואציה שאף פעם לא חוינו ועכשיו אחרי שראית שכולנו איתך ומזדהים עם רגשותיך את הרבה יותר שלווה ויודעת שהעתיד וורוד יותר ויש תקווה.
מאחלת לך רק אושר בחיים ותזכרי תמיד שאת אף פעם לא לבד גם במקומות הכי כואבים!
ואם עדיין יש מקומות שאת מפחדת לחשוף ויש לך רגשות שאת מתביישת בהם ממליצה לך לפנות למישהו באנונימיות ולבקש תשובה לכל השאלות שיש לך
אין סיבה שתסבלי, אלוקים אוהב אותך ורוצה בטובתך
בת קרה ונוגעתתת
אין לך מושג כמה זעזעת אותי
כשהייתי עוד ביסודי לצערי היה לנו בבית סטיק ללא חסימה
בלא ידיעת הורי (וכמובן שבלי רשותם) הייתי מסתגרת בשעות אחה"צ כשהייתי אמורה לשמור על אחיי וגולשת במקומות שה' ישמור…
צר לי לאכזב אבל עד היום (אולי כי זו היתה תקופה ארוכהה)
אני מתחרטת על מה שעשיתי על מה שראיתי וחולמת שה' ימחוק לי את זה מהראש
כיום אני לא חייה את זה אבל יודעת שזה קיים בי ומשתדלת להזהר מכל חשיפה לנושא
מי שרואה אות התגובה שלי ויש לה מחשבות על אולי לעשות משהו כזה
אני מתחננת!!!!! אליה בשביל כל החיים שלה שתתאפק שתברח מהאינטרנט ומכל הזוהמה שיש לו להציע הרבה מעבר לבריחה ממחבל או שריפה ושות'
כי כמה שאני מנסה לכפר אני יודעת שפגמתי בנפש שלי ומרגישה במוחש שפגמתי בעדינות הפנימית שלי
המשתפת בדמעות
יהודים ויהודיות יקרות אנא המנעו מכל נושא אסור הוא לא אסור סתם כך הוא פשוט מזיקק לנו זה פוגע לנו בנפש
ואצלי בכל אופן זו לא איכות חיים!!!!!
כי דרך התורה היא הדרך הטובה והנעימה ביותר לחיות התורה היא תורת חיים!!!!!!!!!
וכל זאת בלי שאף אחד בעולם יודע (חשיפה ראשונית) כי כביכול אני נקראת ונחשבתי בת מעולהה, הייתי מדריכה, גאות הסמינר, ממשפחה טובה, בת ערכית
משתפת אתכם מאז זה פשוט קשהה לחיות את הסטירה הזאת
מתחננת מדם ליבי עשו טובה לעצמכם ותחסכו מעצמכם את כל הזוהמה שיש לעולם להציע
תשמרו על עצמכם ואל תתבישו להיות שמרנים ו"מצומצים"
כי הצמצום הוא הפתיחות!
מאחלת לכם חיים טובים ומאושרים לנצח
משהו ששמעתי ועשה לי טוב אולי יעשה גם לך
אנחנו לפעמים חושבים שאנחנו צריכים לברוא את זה שה' יהיה אתנו
כלומר אם אני מרגישה שהוא איתי אז הוא אתי,
אבל זה לא ככה!! זה פשוט לא ככה!!!
ה' נמצא איתי תמיד!!!!!!!!! וגם שם כשנפלתי הוא היה שם עוד לפני, הוא הסכים למציאות הזו להיות (בכאב), הוא היה שם, הוא ראה את זה ביחד איתי, והוא נתן לי יד גם כשהרגשתי נורא לבד, הוא כאב איתי את הכאב האיום הזה, הוא בכה איתי, והוא גם איתי ברצון לקום מחדש, וגם ברגעים הקשים כשזה נראה שאין סיכוי
הוא איתי. כשאני מרגישה אותו איתי, זה הכי כיף בעולם.
אבל גם כשאני לא מרגישה שהוא איתי, הוא איתי על כל פנים.
מי אנחנו שנדבר ונתעסק ונפרשן "קדושי עליון" שאין לנו טיפה השגה בגדולתם
אנו צריכים לרעוד ולהתקדש לפני שאנו מספרים סיפור
מהבעש"ט הק' והגאון מווילנא זיעועכי"א
אוי להם ואוי לנפשם של אלו שפותחים את הפה או כותבים וכדו'
שוב… אוי להם ואוי לנפשם –
אנחנו כולה אנשים נמוכים ופשוטים היזהרו בדבריכם!!!
היזהרו בגחלתן!!!!!!!!!!!!
שמעתי בשם אחד מצדיקי סלונים שהיצר הרע אינו חפץ בעבירה כמו שהוא חפץ ברגשי האשמה ובנמיכות הרוח לאחר החטא. והרבי הקדוש מרוזין המשיל משל שדבר עבירה הוא כבוץ הנדבק לבגד באם ננסה לשפשף ולשטוף במים הלכלוך רק יגדל, אבל אם ניתן לזה להתיבש אז בגירוד קל עם הצפורן ירד הלכלוך. כמו כן בענין זה כמה שיותר נתעסק בעבירה וכד' נעמיק את הדבר. עשי חבילות של מצוות מתוך שמחה של מצווה וגאווה מזה שאת בת מלך.
תורת החסידות העמיקה יותר בגנות החטא עד שהיו צריכים לתת יותר חיזוק להמשיך הלאה. ודרך אגב הרב פינקוס מצאצאי אחד מגדולי החסידות והכניס הרבה חסידות וספרי חסידות בשיטתו ובדרשותיו.
ודרך אגב הלומד את החסידות ואת החולקים עליה יודע שזו הייתה המחלוקת שהחסידים לא ראו בעין יפה את הלומד תורה הרבה ומחזיק טובה לעצמו וזה היתה אחת הטענות החזקות עליהם ואפשר לומר שציטוט זה " "ולדוגמא הכי קטנה- על מצבתו של רבי יוחנן בן זכאי- בטבריה, כתובה משנת חייו:"אם למדת תורה הרבה אל תחזיק תורה לעצמך, כי לכך נוצרת"."" זו חלק מהותי במשנת החסידות ומה שחלקו עליה.
"השוכן אתם בתוך טומאותם" גם שנופלים, ואין כמעט מישהו היום שיכול להגיד לא נפלתי…ולפעמים זאת נפילה בהיסח הדעת לא משהו שמתכננים מראש,(כגון ששנה שעברה נסעתי עם הבנים לרפטינג ובאמצע הדרך עברה לידינו סירה עם בחורות שחשבו שהן חווה בגן עדן לפני החטא…להגיד שהבנים שלי לא ראו כלום ולא הסתכלו? לא היה שייך אפילו,) הכלל הוא ירדתי ומעכשיו רק עולים…
לא ראיתי שהעירו כאן שמי שנכשל בצפיה בדברים שפלים הוא מוגדר "נפגע" מבחינה נפשית ונזקק לעזרה מקצועית כדי לתקן את זה. (גם אם הוא לא מרגיש היום שזה פוגע בו, פגיעות יכולות להתפרץ אחרי שנים רבות ולגרום לבעיות נפשיות).
ומי שמתקרב לזה זה כמו לקחת מחשב יקר ולהכניס אותו למים ולנסות לייבש אותו אחר כך.
ואגב לא רק זה, גם סרטוני שמחת תורה תשפד למשל ודומיהם, ואפילו ספרי שואה צבעוניים מידי הורסים את הנפש ולא מומלצים לאדם הרוצה להיות עם נפש בריאה וחזקה.