יש כמה עניינים שאני צריך להסדיר מול חלק מהקוראים
בפרט אלו החדשים שלא מכירים את הסגנון, אבל לא רק.
אני כמעט לא מזכיר חז"ל ובוודאי שלא בצורה גורפת ויש לי סיבות לכך.
- אני אף פעם לא יגיע ליידע של חלק מקוראי…
- אני לא רואה צורך לומר שהשו"ע הרמב"ם והתורה כולה הם מעל כל מה שאני מציין. זה נראה לי מעליב כשחושבים שזה לא ברור לי!
- יש לי תשובה יותר טובה מהכל ועל זה אני אכתוב היום בקצרה ואני מקווה שזה יהיה מובן:
אשה אחת ציטטה לי היום משפט מהש"ס שבעלה היה אומר לה בעבר וגם היה מקיים. המשפט הוא:
"אין התורה מתקיימת אלא במי שמתאכזר על בניו כעורב"
מעולה!.. צדיק! מקיים כל מילה! אין דברים כאלה.. גם אם התוצאה תהיה שהבנים שלו יבעטו בכל דבר שבקדושה הרי הוא קיים את התורה… ממש…
עכשיו יש עוד הרבה משפטים תורניים נניח על חובות האישה
נגיד משנה בכתובות נט ע"ב
"ואלו מלאכות שהאישה עושה לבעלה טוחנת ואופה ומכבסת מבשלת"
וגם כתוב ברמב"ם
"ועוד תקנו חכמים שיהיו מעשה ידי האשה כנגד מזונותיה"
מגיע הבעל היקר או האישה שראתה שכתוב בפסוק ולא תתורו אחרי עיניכם
ועכשיו בחסות התורה מה שקורה זה:
התחתנת את חייבת לי!
למה אני חייבת?
מה זתומרת תראי מה כתוב ברמב"ם!
אחד שולח שאלה לשקולניק על חלוקת תפקידים
ושקולניק עונה לו תשובה פילוסופית.
למה?
למה אתה לא יכול לצטט שולחן ערוך ונגמר הסיפור! מה ההתייפייפות הזו?
זה סגנון של תגובות שאני מקבל מכל מיני אנשים
הבעיה היא
שהמסר שיוצא
זה "תעשי ותסתמי"
סליחה על הבוטות, נראה לי שזה הכי עדין כלפי ההתנהגויות הנגרמות.
לצטט דברים ולהגיד בשם זה איך להתנהג, זה לא מתקבל! וודאי כשעושים את זה בצורה מנותקת מהאדם! זה מעליב ומוחק.
אפשר לעשות ולצטט את כל מה שרוצים מתוך קשר וגישה נכונים.
בשום אופן אי אפשר לבוא למישהו מבני המשפחה ולהגיד לו תעשה! ככה כתוב!
זו הסיבה שאני נמנע מלהסתמך על דברי חז"ל שהם הבסיס ושדברי מיותרים בהקשר התורני.
אבל אם האנשים היו כאלה רוחניים הם לא היו קוראים את העלון לזוגיות והיו מסתדרים בדרכים רוחניות כמו חברותא עם האישה מהבוקר עד הלילה ברצף בספרי מוסר למיניהם. אבל אנחנו לא בדיוק שם.
ולכן זה מאוד משמח אנשים מסוימים אם אכתוב שהאישה מחויבת במשהו והנה זה כתוב ברמב"ם. הם ירוצו עם זה וזבנג. וגם גמרנו…
התורה דרכיה דרכי נועם ואפשר לשלב לפעמים.
אבל לא לדרוש שאצטט בכוח מאמרים שמתחשק למישהו או שמישהו מאוד רוצה שאכתוב דברים נחרצים ומחייבים על פי התורה. זו לא הכוונה של התורה שנכפה אותה אחד על השני מתוך "שלום בית" אלא שנזכה ללמוד וליישם!
בנוסף,
יש פירושים שונים ואפשר להיכנס לפרשנויות לגבי הנאמר ויש לי רקע מספיק חזק מרבותיי ומסבי ר' מאיר גריינימן שמילא אותי בדברים מדודו החזו"א שנתנו לי להבין כמה דברים רוחניים שלא נראים כפי שהרבה אנשים חושבים.
הדור שלנו מחמיר יותר מהחזו"א בענייני חמץ ועוד.. סבי סיפר לי שראה את החזו"א מנקה עם הידיים ועושה פו לקופסא של הלחם ומכניס לשם את המצות…ככה זה כשלא מספיק מבינים את התורה, נלחצים ומחמירים. אז לא כל מה שכתוב זה כזה פשוט.
ראיתי את סבי ר' מאיר גריינימן שנחשב למחמיר גדול והיה בודק את הסכין של הבריסקערוב מבזה אוכלין! והוא הסביר לשואל שהיה לו ספק בברכות אם המזונות ההם היו שם בפניו וכשהם נסתלקו לחדר אחר זה פותר את הבעיה וכנראה שזה היה נראה לו שאותה סיטואציה יותר חשובה או לא נחשבת כביזוי אוכלין.
אלו רק מעט דוגמאות של פרשנות שונה של אנשים נעלים!
אני מכיר ושומר לעצמי עוד דברים בנושא אישות שאני לא אומר גם כשמאוד רוצים. דברים שאני שמעתי בשם ר' ניסים קרליץ מכלי שני. דברים שאנשים בכלל לא בכיוון ולא מפרסמים את זה כי הדברים רגישים.
מה שאני רוצה לומר, צריך להיזהר עם כל הרוחני. ללמוד צריך. להתחזק צריך. לא במסגרת העלון לזוגיות ולא במסגרת ייעוץ, כי הדברים יוצאים מהקשרם אם לא שמדובר בטיבול העניינים (וגם אז זה רגיש לאי אלו אנשים).
אני פגשתי גברים ונשים שלא אוהבים לשמוע השקפות תורניות. וד"ל.
פגשתי אישה שלא רוצה לשמוע כלום על התורה מרוב חוסר יחס שהיא קיבלה מבעלה בשם התורה
ופגשתי אישה שחושבת שהיא סוג ב' כי אבא שלה הסביר להם בשולחן שבת מה תפקידה של האישה בעולמה.. ותסמכו עליו שהוא מכניס אותי בכיס הקטן מבחינת הידע התורני הזה…
ואל תחשבו שמדובר בנשים מוזרות ובעייתיות בנפשן! לא. רחוק מכך! פשוט שגעו אותם!
לא יוצא כלום מילדים שמבטיחים להם שיש גהינום ושכתוב בגמרא שהגהנום שיש בעולם הבא הוא פי 60 מהאש הכי חמה בעולם הזה.
יוצא מהם אנשים שלא אוהבים תורה. כי הם חושבים שזה דבר שלילי ומלחיץ!
אז זה למה אני לא מצטט חז"ל ומטבל לפעמים ברמיזה.
לא כי חלילה ההשפלה הזו שחז"ל לא מעניינים אותי
אלא כי דרך ארץ קדמה לתורה!!!
חכמים, הזהרו בדבריכם!
בתקווה להבנה ושלא ייצא מכשול תחת ידי
יעקב
לגלות עוד מהאתר הרב יעקב שקולניק - יועץ נישואין
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
10 Responses
אח ר' יעקב כמה שאתה צודק.
הלוואי וכולם יבינו ויפנימו.
יוסף שלח:
מסכים עם כל מילה, ואוסיף עוד זוית
כתב הסבא מקעלם בפרשת ויצא, "חסידות וצדקות – הוא ענין יקר מאד, ואין להשתמש בהן במקומות שאפשר בלתי זה. מה שיכול האדם לעשות ולדבר בחיצוניות כפשוטו, מבלי להראות צד הצדקות וחסידות באברים החיצוניים, טוב יותר וקרוב אל האמת".
והסביר בזה מדוע האריך יעקב לשכנע את רחל ולאה לעזוב את חרן באמרו "רואה אנכי את פני אביכן והנה איננו אלי כתמול שלשום", ומדוע לא מספיק שיאמר להם בפשטות שה' צוה עליו שוב אל ארץ אבותיך וכו' כאמור שם לעיל? אלא כנ"ל, שכאשר יש סיבה שכלית טבעית ופשוטה לעשות משהו, מדרך היושר שלא לערבב בזה חסידות וצדקות.
ט שלח:
יפה מאד
בספרי המוסר ויש לזה מקור בשערי תשובה
ציינו לכך שכשיעקב אבינו קרא לרחל ולאה להגיד להם שהוא עוזב את לבן, קודם כל הסביר להם כמה שרע לו אצל לבן ורק אח"כ הוסיף שגם ה' אמר לו לעזוב
וגם כשהן ענו לו, קודם כל הם אמרו לו כמה שלבן הוא נורא ובסוף אמרו לו 'ועתה כל מה שאמר לך ה' עשה'
ולמדו מכך שלא ישר להתקיף עם דבר ה' אלא קודם לחבר את האדם לעניין
חנה שלחה:
נכון מאוד!!!!!!!!!!
אותי לימדו ש- ה' נתן תורה שכל כולה טוב. תורה מונחת בקרן זווית, וכל הרוצה יבוא ויטול
אבל——— כל הרוצה לטעות יבוא ויטעה…..!!!!!!
יש מושג שנקרא- נבל ברשות התורה.
בנ"א לוקח פסוק לאן שהוא רוצה ומסלף אותו לגמרי.
ולא חסר בעלים כאלה ש" בשם התורה" עושים מעשים שלא ייעשו, בכל תחום שזה לא יהיה.
אז באמת עדיף שלא להיכנס לנישות של הלכה, כי זה יוצא מפרופורציות, ומעורר דובים מרבצם….!!!!!!
יישר כוח!
Chani
אריה שלח:
יש קטע מאוד יפה בשל"ה (וישלח) שאומר את הרעיון שלך,
כשה' אמר ליעקב אבינו ללכת מלבן, לברוח משם,
כתוב שהוא קרה ללאה ורחל נשותיו והתחיל להסביר להם שאבא שלהם מרמה אותו והוא כבר לא יכול להיות כאן וכו' ולכן הוא החליט לברוח.
שואל השל"ה הקדוש: למה הוא לא יכול לומר להם בקצרה, ככה ה' אמר לי לעשות!
ומתרץ – עם האשה לא מדברים ככה!
צריך להסביר ולשתף אותה בהבנת הדברים, ולא לומר לה "ככה ה' ציוה".
גם יוסף הצדיק מתחיל במילים של הגיון 'אֵינֶנּוּ גָדוֹל בַּבַּיִת הַזֶּה מִמֶּנִּי וְלֹא חָשַׂךְ מִמֶּנִּי מְאוּמָה כִּי אִם אוֹתָךְ בַּאֲשֶׁר אַתְּ אִשְׁתּוֹ', הסברים אנושיים והגוניים, ורק אח"כ אומר: 'וְחָטָאתִי לֵאלֹהִים'.
אפשר להכריז על מחלה חדשה של הדור הזה מחלת הצטטת, שבה במקום לחשוב ולומר דברים מהלב, שולפים ציטוט עם קשר או בלעדיו.
הדברים נפלאים ואמיתיים
כמו תמיד
הדברים נפלאים ביותר.. פעם שמעתי מהרב יחיאל יעקובזון שאמר שהוא לא מזכיר שהחנוך ילדים שלו לפי התורה כי בתורה אפשר להכניס הכל. כמעט אין משהו שאי אפשר להלביש על התורה. אלא מאי אתה צריך להיות פרשן או גדול הדור כדי לפרש. אם יש בידך פירוש או רעיון מגדולי ישראל לפי התורה זה מעולה אבל אם אתה בונה מערכת שלימה לפי הראש שלך אל תספר שזה לפי התורה כי החבר שלך יבוא אחריך ויבנה מהלך שלם בדיוק הפוך לפי התורה. בעניני איש ואשה יש דברים חתוכים יסודות בנויים ואיתנים שנלמדים מהתורה. כמו היסוד המוסד שאיש נותן ואשה היא מקבלת. אבל להמשיך הלאה עם זה מה זה אומר לגבי האיש ומה לגבי האשה. מה המחויבות של האיש ומה של האישה, האם זה זכות או חובה, זה מערכת שלימה. לכן אי אפשר לצטט מאמר אחד ועליו לבנות בנין שלם. עדיף להצטנע ולומר שזה רעיון שלי ולא להאשים את חז"ל.
אשר כתב:
גיוועלדיק
אבל גם לזה יש מקור
יעקב אבינו נצטוה לעזוב את בית לבן.
ולמרות זאת הוא קורה לנשיו ומסביר להם דרשה ארוכה מדוע הוא צריך לעזוב ורק לבסוף אומר להם שגם נצטוה לזה.
דומני שר"א לופאיאהן מסביר שאין זו דרך לומר לאשה !!!!!!!!! אלא צריך להגיע הכל מדרכי נעם והבנה.
ויש הרבה ראיות ליסוד זה ותן ל ח כ ם ויחכם עוד
הכל טוב ונכון
קצת מפריע לי בסוף המשפט הזה "לא יוצא כלום מילדים שמבטיחים להם שיש גהינום ושכתוב בגמרא שהגהנום שיש בעולם הבא הוא פי 60 מהאש הכי חמה בעולם הזה."
אני חושב שיראת העונש צריך להחדיר כמובן שלא בכל שניה אבל צריך שהילדים יידעו את זה