התורה התירה להינשא לכמה נשים. איך הסתדרו?

שלום הרב,

רציתי לשאול אותך שאלה. הרי התורה מתירה לאיש כמה נשים, ואשה ממוצעת שאני מכירה לא תהיה מסוגלת לסבול דבר כזה לרגע.

גבר היה מסוגל לסבול שלאשתו יהיה עוד בעל? אז אשה צריכה לעבוד על קנאותה? כי מבחינת התורה יש אופציות?

זו שאלה לגמרי תאורטית מבחינתי. אבל, יש לי שאלות בענין קנאה באופן כללי.

תודה.

שלום ותודה על השאלה.

ראשית אתוודה ואספר שבעבר מידי פעם הייתי חושב לעצמי:

"תגיד, מה היית עושה אם היית בתקופה שלאיש יש שלוש נשים?, מה היית אומר להן איך היית מתמודד עם זה?"

אבל היום נראה לי שיש לי תשובה לזה והיא מבוססת על דברים רציניים מאשר הדימיון שלי גרידא…

ובכן:

  1. אכן אחת מהנשים נחשבת ל"צרה" בלשון התורה. כי הן היו צרה אחת לרעותה. ובדרך כלל הצרה זו הייתה האישה שהבעל קרב פחות.
  2. בדורנו לטעמי לבעל אין כוחות להתמודד עם יותר מאשה אחת (כמובן שזה לא ישמע שאישה היא נטל אלא שכוחות הבעל קטנים יותר). ולכן אני אומר לעצמי שזה נס שתקנו לא לישא יותר מאישה אחת. אנשים בדורנו מתקשים להסתדר עם המינימום… גם אני אומר לעצמי שלא יודע אם הייתי מסוגל להתמודד עם זה עם כל הניסיון העכשוי שלי! וכמובן שזה אפשרי להנות מהחיים לגמרי! גם בדורנו!
  1. אשה רוצה להרגיש שהיא מיוחדת בשביל בעלה. וכשאישה יחידה לא מרגישה שהיא מיוחדת לבעלה היא בוודאי לא תבין איך אפשר כשיש עוד אישה בשטח…
  1. אישה רוצה להרגיש שהיא המיוחדת של בעלה. ובעבר בעל יכל לשאת שתי נשים ולתת לכל אחת הרגשה שהוא לא יכל להסתדר בלעדיה כחלק מההרכב המשפחתי! כמשל: כמו שהוא לא יכול להסתדר בלי הילדים שלו וזה לא סותר. הפאזל שלו מורכב מאיקס חלקים. ולא יכול בלעדיהם. ותתכן אמת כזו. אבל זה רק כשהוא יכול להתמודד עם זה ולהעניק לכולן מה שהן צריכות אחרת הן לא ירגישו ייחודיות והוא יהיה קרח לגמרי! ולא רק "מכאן ומכאן". (מסר סמוי :)… אם יש לך רק אישה אחת… אז אתה צריך לתת רק לה להרגיש יחודית… למשל אל תחמיא לאשה אחרת יותר מידי בוודאי בנוכחותה 🙂 זה יכול לא להפריע לה להרגיש שהיא מספר 1!)
  1. נכון קל לנו לחשוב על זה יבש: וואייי איך זה שהתורה התירה לישא עוד נשים? אבל התורה לא מחייבת לישא יותר נשים! התורה כן מחייבת את הבעל לאהוב את אשתו. "חייב אדם לאהוב את אשתו" (הרמב”ם בהלכות אישות פרק טו הלכה יט).

אז מה דעתך שאם בעל שעושה כך בלי התייעצות עם האישה הראשונה שהוא יתחתן איתה אז הוא קצת לא בסדר?

או לחילופין,

מה דעתך על כך שהנשים בתקופה הזו ידעו ורצו להיות חלק ממשפחה גדולה כזו ולהיות המיוחדות של הבעל בחלק שהן המרכזיות? (אולי בדיוק כמו שהם גדלו אצל מספר אמהות?)

עד כאן בשביל השעשוע והפילוסופיה…

אם נדבר תכלס'…

הענין הוא קנאה וחסרים בהרגשות בזוגיות… וזה מה שמעניין.

זה מה שצריך להעסיק אותך בעיקר:

  • איך את משפרת את החיים כדי שתפסיקי לעסוק בכל המסביב הלא נעים הזה.
  • לגבי קנאה אני ממליץ לך מאוד לקרוא את הפלא יועץ ערך 'קנאה'. יכול ממש לעזור לכל מי שצריך!

 

ולגבי שאר החיים אני מציע שכל יום תשאלי את עצמך:

"האם את מאלו שמסתכלים על מה שקורה בחיים,

או אם את היום מאלו שעושים דברים שיגרמו לאחרים להסתכל על מה שקורה בחיים".

נ.ב. תוכלי לנסות להתחיל להזיז את המחשבות לכיוונים הנכונים באמצעות החוברות – "ההבדלים" ו"תעצומות הנפש".


לגלות עוד מהאתר הרב יעקב שקולניק - יועץ נישואין

יש להירשם לעדכונים כדי לקבל את הפוסטים האחרונים לאימייל שלך.

לתשומת לבך:
תגובות מזלזלות פוגעות (בבעל האתר\בשואל השאלה) או לא מתאימות לרוח חברות הסינון ימחקו ויסומנו כספאם לצמיתות ובמקרים מסויימים אף יוסרו מרשימת התפוצה.

6 תגובות

  1. רצית להוסיף, נראה לי שכמו כל דבר בחיים הכל ענין של ציפיות,
    אישה (ובעל) לא ירגישו חסר כשהם לא יכירו או יראו אצל אחרים משהו אחר,
    כמו שיש הבדלים בין תרבויות וזמנים בצורת הזוגיות,
    ד"א כל שתי נשים הם נקראות בתורה צרות אחת לשניה ולא כלפי הבעל.
    בכבוד רב

  2. צריך להבהיר.
    כמעט שלא נמצא בין קדמונינו מי שנשא יותר מאשה אחת.
    (חוץ ממלכים, ומי שאשתו הראשונה לא ילדה לו)
    חבל לדמיין את השאלה הזו, כשזה בכלל לא היה.

    מה שכתוב למעלה ש'צרה' היא האשה הפחות חשובה זה לא נכון.
    שתי הנשים צרות זו לזו.

    1. במדרש איכה כתוב שלפני חורבן הבית חיתנו בחור בן 13 עם בחורה בת 20 כדי שתוכל כבר ללדת ילדים, וכעבור 20 שנה כשלאשה הראשונה כבר לא היה כל כך אפשרות ללדת עוד ילדים, הבעל התחתן עם עוד בחורה בת 20 בשביל להוליד עוד ילדים.
      כך שלומר ש"זה בכלל לא היה", זה לא נכון.

  3. אני באופן אישי הייתי רוצה להאיר משהו קטן…
    ראשית כל ודאי שפעם היחסים היו אחרים לגמרי, וחלילה שפחות אהבו ופחות עבדו על המידות אלא שזה היה חיים שונים מהתרבות של היום, וכל מי שלמד את הסוגיות של הרחקות בימי האיסור, (לא כאן המקום לפרט) יודע שכל מיני דברים שאסורים הם מחמת צורת החיים שהיתה אז, (וחלילה לומר שההלכה השתנתה אבל במציאות הדברים היו אחרים), והיום כל אחד רוצה אישה עובדת, עם משרה, שותפה לחיים לגמרי, בעלבוסטע, וכו' וכו' ופה מגיע העבודה הכי גדולה שלנו בחיים לקבל את זה ולתת את כל מה שהיא צריכה כשהיא נמצאת במעמד הזה, ובהרגלי חיים של 2020, וזכורני כשקיבלתי הדרכה מהרה"ג ר' אריה שהרב יעקב קיבל ממנו הרבה (עיינו בדברי הרב יעקב כאן באתר) הוא אמר לנו לכמה בחורים בהדרכה שמי שרוצה לחיות כמו פעם כו' וכו' שהאישה מתנהגת ממש כמו המנטליות של פעם יכול ללכת ולחפש אישה כזו… יש הרבה שיקפצו על זה, וחלילה שפעם הנשים היו פחות… אלא המנטליות של פעם מתאימה למה שנדמיין את זה ככה…. וחושבני שבחיים כאלו של פעם מאוד מאוד התאים שיש כמה נשים, כי המעמד היה אחר, והאישה היתה צריכה דברים פחות, אבל היום הכל הכל אחרת!!!
    (ועד היום במקומות מסויימים שחיים שתי נשים אנחנו רואים את המנטליות שלהם ואיך זה נראה, ובמובנים מאוד מאוד מסויימים!!!! ככה זה היה פעם אצל כולם)
    וזה גם המקום לומר שלחקות את ההורים והסבתות שחיו נפלא ולהתנהג כמוהם ממש זה דרך בטוחה לכשלון אלא צריך לחקות את התוצאות שלהם עם הטיפים של הרב יעקב, ולכן טענה כזאת או אחרת שפעם לא היו עושים את כל מה שהרב יעקב אומר כאן זה טענה מגוחכת לחלוטין.
    תודה לרב יעקב על הכל!!!!!

כתוב תגובה...

הירשם לבלוג באמצעות המייל

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל - בנוסף על העלון לזוגיות.

הצטרפו ל 831 מנויים נוספים

האחרונים

הירשם לבלוג באמצעות המייל

הזן את כתובת המייל שלך כדי להירשם לאתר ולקבל הודעות על פוסטים חדשים במייל - בנוסף על העלון לזוגיות.

הצטרפו ל 831 מנויים נוספים
קטגוריות

רוצה לקבל יותר?

לגלות עוד מהאתר הרב יעקב שקולניק - יועץ נישואין

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא